donderdag 18 november 2010

INHOUDELIJK SPEL

puten die wij moeten realiseren:

introductie van de presentatoren.
leader
naam
styling decor, (manier van filmen)
Internet media-----> tips van anderen.

LEADERS

http://www.kemistry.co.uk/

CNN
http://muziek-en-film.infonu.nl/televisie/10317-televisie-de-realitysoap.html

concepten van andere programma's op tv. Realitysoaps met opdrachten.

geschiedenis straattaal

GESCHIEDENIS VAN DE STRAATTAAL
Straattaal is begonnen aan het eind van de 20e eeuw.De taal ontstond op plaatsen waar veel jongeren met elkaar optrokken. Vooral waar veel allochtonen waren ontstond er straattaal. Daarom is straattaal een mengeling van Turks, Marokkaans, Arabisch, Berbers, Surinaams, Antilliaans en Nederlands. Maar dan vooral Surinaams en Antilliaans. Want aan het eind van de twintigste eeuw kwamen heel veel Surinamers en Antillianen naar Nederland, ze dachten namelijk dat ze hier een beter leven zouden vinden en een betere baan. Dit was het begin van straattaal.
In Amsterdam begon een tijd daarvoor al een soort straattaal. Maar dat spraken alleen de Joden. Maar gewone straattaal werd en wordt door bijna iedereen gesproken.
De straattaal van nu begon in Amsterdam want daar woonden en wonen ook veel allochtonen.
Vroeger werd er haast geen straattaal gesproken. Maar nu is het anders. Het wordt in de klas gesproken en op straat, eigenlijk overal. Het kan eigenlijk al worden gezien als een nieuw Nederlands dialect. Een tijdje geleden lag dat wel anders. Ze hadden namelijk andere woorden in straattaal. Bijvoorbeeld: knal, mieters, reuze, kei en zalig. Nu spreken die mensen ook straattaal, maar dan gebruiken ze woorden zoals: bakra, tanga en scotoe.
De taal verandert snel, nu komen er zelfs de hele tijd nieuwe woorden bij. Nu vinden jongeren het zelfs raar als je hun straattaal niet begrijpt. Maar vroeger was het juist omgekeerd. Toen spraken haast geen jongeren straattaal. Nu spreken heel erg veel jongeren het.
WAAROM STRAATTAAL IN RECLAMES:
Het is natuurlijk wel duidelijk waarom er soms straattaal in reclames wordt gesproken.
Om iets te verkopen, dat is logisch.
Maar ook om de reclame zo leuk mogelijk te maken.
En er zijn altijd wel wat mensen die iets kopen vanwege een grappige reclame.
En voor je het weet heb je er weer een paar honderd koffie-junks bij.
En als mensen zo’n reclame hebben gezien, bijvoorbeeld die van DE (Douwe Egberts), dan kopen die mischien nog meer dingen van dat merk. Dus eigenlijk zijn reclames met straattaal heel handig.
En je hoeft tenminste niet weg te zappen, omdat je zo’n irritante man ziet die zelf zo goed weet wat de beste lening is en er dan een talkshow over houdt. Het is gewoon leuker om naar te kijken.
Maar dat is natuurlijk niet wat ze willen bereiken, ze willen gewoon dat hun product verkoopt.
BEKENDE RECLAMES MET STRAATTAAL:
Je hoort niet zo heel vaak straattaal in reclames.
Ik zou eigenlijk niet weten waarom want meestal zijn dat de leukste reclames.
Bijvoorbeeld die reclame van DE, misschien ken je hem, als je hem niet kent of gewoon nog een keer wil horen klik dan op deze link: www.lastvanhumor.nl/viewtopic.php?t=526
Het is wel jammer dat ze een beetje onduidelijk praten en sommige woorden een beetje vaag uitspreken. Bijvoorbeeld bij skotoe zegt ze skoetoe.
En ze hoort op een gegeven moment waggi te zeggen en dan zegt ze iets heel onduidelijks dat lijkt op roggie. Maar ze horen dit te zeggen:
Dus chek(kijk,) ik zit in mijn waggi(auto,) 50 cent spont(komt) uit mijn speakers(radio.)
Je weet wel gewoon chill(relaxed, rustig,) Hmh(was een beetje moeilijk te vertalen iets van ja dat snap ik.) Dus ik boek die bak vet hard(Dus ik rijd keihard weg met mijn auto.)
Komt die skotoe(politie) met zijn neppe patta`s(schoenen.) Noh(is niet echt een vertaling voor iets van zo hé.) Dus die zegt dat ik niet eens zo hard mag boeken.(Dus die zegt dat ik niet zo hard mag wegrijden,) en dat ik hem doekoe moet passen.
Ik zeg hé doe moeilijk ik ben je bitch niet. Gruwelijk.
En er is ook zo`n reclame van Kanis en Gunnink.
Die was in 2003 ofzo genomineerd voor de Gouden Loekie geloof ik.
Dus die reclames hebben echt wel succes.
Want als je aan iemand vraagt of hij die reclame van DE kent zegt hij meestal wel ja.